Jak podpisać DocuSign®?

Bezpłatny kurs online - "Samouczek DocuSign®" - etap: 2 z 5

Kliknij tutaj, aby wrócić do początku kursu.

DocuSign® podpis kwalifikowany
Odtwórz wideo
Poznaj 6 kroków potrzebnych do złożenia podpisu elektronicznego w DocuSign®.
Materiał wideo

Podpisywanie w DocuSign® krok po kroku

Krok 1

Otrzymasz e-mail lub powiadomienie w aplikacji DocuSign®

Każda osoba, która została poproszona o złożenie podpisu, otrzyma e-mail oraz powiadomienie w aplikacji mobilnej (opcjonalnie, jeżeli ktoś korzysta z apki). W wiadomości email zawarty jest zawsze duży przycisk „Przejrzyj dokument”.

Krok 1 - Email od DocuSign®
Tak wygląda przykładowe powiadomienie od DocuSign®

Krok 2

Otwórz w przeglądarce lub aplikacji DocuSign®

Kliknij w przycisk „Przejrzyj dokument” – system otworzy dokument w Twojej ulubionej przeglądarce (tak samo działa na tablecie i telefonie).

Jeżeli pierwszy raz podpisujesz dokument w DocuSign® system poprosi Cię o wyrażenie zgody na stosowanie podpisów elektronicznych (analogicznie do akceptacji ciasteczek).

Krok 2 - Otwórz kopertę w DocuSign®
Tak wygląda ekran startowy przeglądania koperty w DocuSign®

Krok 3

Przeczytaj dokument

Szukaj żółtych przycisków, one pomogą Ci przejść przez dokument. Tam, gdzie masz złożyć podpis znajdziesz żółtą etykietkę Podpisz tutaj (ang. Sign here) lub Parafuj (ang. Initials).
Krok 3 - Przeczytaj dokument
Szukaj żółtych przycisków, które pokierują Cię do miejsc, gdzie należy coś uzupełnić albo złożyć podpis.

Krok 4

Podpisz się we wskazanych miejscach

Jeżeli pierwszy raz podpisujesz dokument w DocuSign® system poprosi Cię o wybranie Twojego podpisu.
  • Na komputerze zalecamy wybór Wybierz styl. Po prawej stronie znajdziesz niebieski przycisk Zmień styl;
  • Na telefonie lub tablecie zalecamy narysowanie palcem swojego podpisu;
  • Masz możliwość stworzenia obrazu swojego podpisu (również z pieczątką) i wgrania go do DocuSign®.
DocuSign® zapamięta Twój wybór podpisu na przyszłość. Swój podpis możesz zawsze zmienić w przyszłości w swoim bezpłatnym koncie.
W każdym miejscu, w którym masz złożyć podpis DocuSign® poprosi Cię o wstawienie swojego podpisuj (klik). O tym, gdzie masz się podpisać zwykle decyduje ten, co wysyła dokument do podpisania.
Krok 4 - Podpisz dokument 1 z 3
Szukaj żółtych kafelek. Kliknięcie w nie powoduje otwarcie okienka podpisu.
Krok 4 - Podpisz dokument 2 z 3
Wybierz lub narysuj swój podpis elektroniczny
Krok 4 - Podpisz dokument 3 z 3
Tak wygląda efekt naniesienia podpisu na dokument

Krok 5

Kontynuuj (opcjonalnie)

W zależności od rodzaju podpisu elektronicznego, DocuSign® pokaże inne opcje składania podpisu. O tym, jaki masz złożyć podpis decyduje ten, co wysyła dokument do podpisania.
Krok 5 - Stosowanie niestandardowego podpisu elektronicznego
W niektórych przypadkach możesz zobaczyć przycisk Kontynuuj. Oznacza to, że wymagany będzie inny rodzaj podpisu elektronicznego.

Krok 6

Zakończ

Podpis elektroniczny standardowy DocuSign® nie wymaga dodatkowych akcji. Wystarczy kliknąć przycisk Zakończ, aby podpisać dokument.
Jeżeli pierwszy raz podpisujesz dokument w DocuSign® system poprosi Cię o założenie bezpłatnego konta. Zalecamy utworzenie takiego konta, ponieważ w ten sposób możesz zawsze dotrzeć do każdego podpisanego przez Ciebie dokumentu. Możesz również zainstalować bezpłatną aplikację mobilną na swoim telefonie lub tablecie, a po zalogowaniu się na to konto mieć dostęp do każdej podpisanej przez siebie umowy.
Otrzymasz potwierdzenie e‑mail, które w załączniku będzie zawierać podpisane dokumenty oraz certyfikat. Wszystkie w formacie PDF. Analogiczne powiadomienie otrzymają wszystkie osoby, które uczestniczyły w procesie zbierania podpisów, np. kontrahent lub pracownik.
Krok 6 - Bezpłatne konto DocuSign®
Jeżeli jeszcze nie masz konta w DocuSign®, system poprosi Cię o założenie bezpłatnego konta. Ten krok możesz pominąć.
Krok 6 - Potwierdzenie podpisania dokumentu
Kliknij Zakończ, aby podpisać dokument. Otrzymasz email z potwierdzeniem oraz podpisanymi plikami PDF oraz certyfikat PDF.

DocuSign® pozwala na stosowanie różnych rodzajów podpisów elektronicznych

O tym, jaki rodzaj podpisu masz złożyć, zdecydowała osoba, która wysłała dokument do podpisania. Jeżeli po naniesieniu swojego graficznego podpisu widzisz przycisk Zakończ, oznacza to, że podpisujesz się standardowym podpisem elektronicznym (SES) w formie dokumentowej.

Podpisywanie w DocuSign® z weryfikacją SMS

Krok 5 - rozszerzenie

Podpis elektroniczny zaawansowany DocuSign® wymaga przepisania kodu zabezpieczającego SMS lub ustawionego przez osobę wysyłającą dokument. Kliknij Kontynuuj, a system poprosi Cię o podanie kodu. Wpisz kod i złóż oświadczenie, aby zakończyć podpisywanie dokumentu.

Krok 5 - Podpis zaawansowany
Przepisz kod z SMS lub wpisz kod dostępu otrzymany innym kanałem komunikacji.

W DocuSign® możesz użyć dowolnego certyfikatu kwalifikowanego

DocuSign® daje możliwość stosowania wszystkich rodzajów podpisów kwalifikowanych, które wydane są w formie urządzenia (Szafir, Sigillum) lub są certyfikatami chmurowymi z dodatkowym oprogramowaniem (np. SimplySign, mSzafir).

Podpisywanie w DocuSign® certyfikatem kwalifikowanym

Krok 5 - rozszerzenie

Podpis elektroniczny kwalifikowany (np. Szafir, SimplySign, itp.) wymaga użycia certyfikatu podpisu kwalifikowanego (musisz go już posiadać). Kliknij Kontynuuj, a system poprosi Cię o włożenie karty/pendrive’a/aktywację programu do podpisów kwalifikowanych. Następnie system wyszuka Twój certyfikat i naniesie go na dokument.
Uwaga: Ze względu na obraną technologię polskich podpisów kwalifikowanych i język JAVA, niezbędne będzie użycie komputera i przeglądarki Chrome lub Edge na komputerze z systemem Windows® lub przeglądarki Chrome na komputerze z systemem Apple® iOS®. W obu przypadkach DocuSign® poprosi Cię o instalację dodatku do Chrome i programu DocuSign PKI. Na urządzeniach mobilnych Apple®, np. iPAD® użycie takiego podpisu kwalifikowanego może być nie możliwe. Dla urządzeń Apple rekomendujemy stosowanie IDNow.
Krok 5 - Podpis kwalifikowany 1 z 3
System poprosi Cię o użycie własnego certyfikatu kwalifikowanego, np. KIR Szafir, Certum SimplySign.
Krok 5 - Podpis kwalifikowany 2 z 3
System automatycznie wyszuka Twój certyfikat kwalifikowany.
Krok 5 - Podpis kwalifikowany 3 z 3
Podaj kod PIN do swojego certyfikatu kwalifikowanego.

W DocuSign® możesz założyć certyfikat kwalifikowany przez wideoweryfikację IDnow

Podpis kwalifikowany IDnow jest wpisany na listę zaufanych certyfikatów w Unii Europejskiej. Szukaj pozycji DocuSign® France.

Podpisywanie w DocuSign® poprzez wideowerfyfikację IDnow

Krok 5 - rozszerzenie

Podpis elektroniczny kwalifikowany DocuSign® IDnow wymaga użycia certyfikatu podpisu kwalifikowanego wydanego przez IDnow. Jeżeli posiadasz już taki podpis, wystarczy zalogować się do systemu podpisu kwalifikowanego IDnow. Jeżeli pierwszy raz masz użyć taki podpis, system poprosi Cię o podane danych identyfikacyjnych z Twojego dokumentu tożsamości oraz przejście wideo-weryfikacji. Postępuj zgodnie z instrukcjami wydanymi przez IDnow.

Uwaga: Podpis kwalifikowany IDNow jest idealnym rozwiązaniem dla systemów Apple, ponieważ nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania i technologii JAVA. Pamiętaj jednak, że może stosować ten podpis tylko w obrębie DocuSign®.
Krok 5 - Wideoweryfikacja IDnow 1 z 3
System otworzy ekran IDnow
Krok 5 - Wideoweryfikacja IDnow 2 z 3
Podaj swoje informacje kontaktowe i przygotuj dokument tożsamości.
Krok 5 - Wideoweryfikacja IDnow 3 z 3
Postępuj zgodnie z instrukcjami od operatora.

Jak działa DocuSign®?

Kliknij, aby kontynuować szkolenie 3 z 5.

Kompleksowe szkolenie

Szkolenie dedykowane dla Waszej firmy:
  • DocuSign® w kontekście Waszych umów,
  • Duża grupa osób,
  • Szkolenia w języku polskim lub angielskim.